Ce poti asigura

1. Ce este asigurarea RCA?

Asigurarea de Răspundere Civilă Auto este un contract încheiat între proprietarul vehiculului și o companie de asigurări autorizată, prin care, în baza unei prime de asigurare plătite de către proprietarul vehiculului, societatea de asigurări se obligă să plătească pagubele survenite în urma unui accident provocat de vehiculul care deține polița RCA.

Principiul de bază al răspunderii este cel al vinovăției. Tehnic, termenul de vinovăție se referă la comportamentul conștient al unei persoane, care fără intenția de a cauza un prejudiciu, este cauza unui eveniment imputabil neglijentei personale (prin lipsă de prudența, lipsă de abilități sau nerespectarea normelor, reglementărilor sau a legislației în vigoare etc.).

2. Cine este protejat de asigurarea RCA?

Asigurarea RCA protejează atât partea păgubita, cât și partea vinovată.

  • Partea păgubita își recuperează prejudiciul financiar suferit. Astfel, în funcție de natura accidentului, acesta poate beneficia de o reparație a vehiculului avariat sau poate primi o recompensă pentru daunele morale sau vătămările corporale suferite.
  • Partea vinovata este scutită de plata daunelor produse, care poate fi imposibil de achitat

3. Care este limita maxima de despăgubire acoperită de RCA?

În cazul unei daune, sumele maxime pe care companiile de asigurări le vor achita în baza acestei polițe sunt:

  • 1.220.000 euro pentru pagube materiale;
  • 6.070.000 euro pentru vătămări corporale/deces.

4. De ce este asigurarea RCA obligatorie?

Toți șoferii, toate peroanele care folosesc mijloace de transport în comun terestru și toți pietonii sunt expuși riscului de a deveni victimele unui accident provocat de un vehicul. Prin aceasta asigurare, toate victimele își vor recupera in cel mai scurt timp prejudiciul financiar suferit, indiferent de situația financiara a celui care a provocat evenimentul.

Astfel, nevoia de reglementare in domeniu începe încă din anul 1908 in perioada și în interiorul Imperiului Habsburgic, aspect concretizat in cadrul dezbaterilor la Comisia Europeana a Națiunilor Unite din anul 1947 când se ridică problema "desdăunării victimelor din accidentele rutiere".

Prin rezoluția nr. 43 din 1952, Comisia Europeană adoptă OBLIGATIVITATEA ASIGURARII DE RĂSPUNDERE CIVILA AUTO-CARTE VERDE, forma documentului internațional de asigurare, formularul de constant amiabil, modele de documente care sunt valabile si in zilele noastre.

Romania, in urma Hotărârii Consiliului de Miniștri din 1964, prin fosta “ADAS” adera la sistemul carte verde.

La nivel European Directiva 2000/26/CE din 16.05.2000 reglementează cadrul actual legislativ privind asigurarea de răspundere civila auto a statelor membre care au aderat la sistemul carte verde. In Romania, activitatea de asigurare si supraveghere a asigurărilor sunt reglementate de următoarele cadre legislative:

  • Legea nr. 132/ 2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie;
  • Legea nr. 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România;
  • Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supraveghere a asigurărilor;
  • Norme si Ordine ale autorităților în domeniul asigurărilor.

5. Asigurarea RCA este obligatorie doar in Romania?

Nu, aceasta asigurare este obligatorie și este valabilă în toate țările care au aderat la sistemul carte verde.

6. Care sunt variabilele principale care influențează prima de asigurare?

Fiecare companie are sistemul propriu de evaluare a riscurilor. Variabilele principale pe care toți asiguratorii le iau in calcul sunt:

  • Datele proprietarului
    • Pentru persoana fizica: vârsta și localitatea de domiciliul
    • Pentru persoana juridică: domeniul de activitate al companiei
  • Caracteristicile vehiculului în funcție de categoria din care face parte
  • Istoricul daunalității dat de clasa Bonus-Malus

7. Ce este clasa Bonul-Malus?

Prin clasa Bonus-Malus, șoferii prudenți, care nu au înregistrat daune in anul precedent, beneficiază automat de o reducere de la prima de asigurare de baza, iar șoferii care au înregistrat daune sunt sancționați printr-o creștere a primei de asigurare fata de prima de asigurare inițială.

Unui asigurat nou, fără istoric RCA, i se atribuie in primul an de asigurare clasa B0.

Coeficienții aplicați primei de asigurare în funcție de clasa Bonus-Malus sunt:

Clasa B/M Coeficient aplicat asupra
primei de asigurare
B8 50%
B7 60%
B6 70%
B5 75%
B4 80%
B3 85%
B2 90%
B1 95%
B0 100%
M1 110%
M2 120%
M3 130%
M4 140%
M5 150%
M6 160%
M7 170%
M8 180%

Bonusul crește cu o clasă/ an de asigurare, în lipsa unor evenimente (de exemplu, dacă după primul an de la achiziționarea vehiculului nu ați înregistrat nicio dauna, la reînnoirea poliței veți avea clasa B1 – Bonus1).

Clasa malus crește cu două clase pentru fiecare daună înregistrată în anul calendaristic precedent. De exemplu, dacă în primul an de asigurare de la achiziționarea vehiculului ați produs o dauna, iar aceasta a fost plătită de asigurator:

  • Până la 01 ianuarie a anului calendaristic în care se face reînnoirea, polița va fi reînnoită cu clasa M2;
  • După 01 ianuarie a anului calendaristic în care se face reînnoirea, polița va fi reînnoită cu B1, urmând ca malusul să se aplice la următoarea reînnoire.

8. Dacă la reînnoirea poliței RCA schimb compania de asigurări, noua companie de asigurări va ști în ce clasa Bonus-Malus mă aflu?

Da, întrucât toate daunele sunt înregistrate în baza de date naționala CEDAM. Toți asigurătorii au acces la aceasta baza de date, iar in momentul in care se realizează calculul tarifar pentru polița dumneavoastră, reducerea/penalizarea se aplica in mod automat.

9. Care sunt reducerile/penalizarile ce imi sunt aplicate?

Reducerea maxima aplicata pentru clasa B8 este de 50%, in timp ce pentru clasa M8 veți plăti 180% din valoarea primei de asigurare inițiale.

10. Cum se aplică sistemul bonus-malus dacă un proprietar deține mai multe vehicule?

Dacă un asigurat persoană fizică deține mai multe vehicule, asiguratul beneficiază de cea mai favorabilă clasă a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele. În situația în care un asigurat persoană juridică deține mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplică distinct pentru fiecare vehicul în parte.

11. Daca îmi schimb mașina, îmi pot transfera clasa de Bonus?

Da, transferul clasei Bonus se realizează în mod automat. În cazul în care constatați că în oferta de asigurare clasa Bonus-Malus nu este cea corectă, Brokers Asist vă poate ajuta să transmiteți solicitarea de corectare a clasei în sistemul CEDAM.

1. Ce este asigurarea CASCO?

Asigurarea Casco este un contract incheiat intre proprietarul vehiculului si o companie de asigurari autorizata prin care, in baza unei prime de asigurare platite de catre proprietarul vehiculului, societatea de asigurari se obliga sa plateasca despagubiri pentru avariile accidentale (parţiale sau totale) şi/sau furtul (parţial sau total) suferite de vehiculul asigurat şi înscris în poliţa de asigurare.

2. Care este limita maxima de despagubire acoperita de polita CASCO?

Limita maxima de despagubire este data de suma asigurata. Aceasta reprezinta valoarea la care a fost evaluat vehiculul de catre asigurator.

3. Este asigurarea CASCO obligatorie?

Nu, asigurarea CASCO este o asigurare facultativa.

4. Este valabila polita CASCO si in afara Romaniei?

Exista posibilitatea de extindere teritoriala pentru polita Casco in afara Romaniei. Aceasta reprezinta o clauza suplimentara ce poate fi atasata politei de asigurare la incheierea contractului pe toata valabilitatea politei sau poate fi solicitata de la asigurator inaintea iesirii din tara a vehiculului doar pentru perioada in care acesta nu se afla pe teritoriul Romaniei. Este esential sa ii comunicati consultantului dumneavoastra in asigurari atat tara de destinatie cat si tarile de tranzit, pentru a verifica ce contracte CASCO sunt valabile pe teritoriile tarilor in care doriti sa calatoriti.

5. Cum se stabileste prima de asigurare?

Prima de asigurare este influentata de o serie de factori, dintre care cei mai importanţi sunt:
  • statistici privind accidentele de circulaţie, furturi;
  • tipul autovehiculului şi marca;
  • valoarea autovehiculului;
  • riscurile asigurate;
  • capacitatea cilindrica;
  • performanţele tehnice;
  • uşurinţa reparaţiilor, disponibilitatea şi accesibilitatea pieselor de schimb;
  • costul reparaţiilor;
  • atracţia pentru hoţi;
  • varsta şi experienţa conducatorului auto;
  • vechimea maşinii;
  • istoricul daunelor solicitantului;
  • starea drumurilor, sistemele de semnalizare rutiere în ţara în care circula cel mai mult autovehiculul.

1. Asigurarea de accidente

  • are ca scop protejarea împotriva unor evenimente care pot afecta sanatatea corporala, capacitatea de munca sau viaţa persoanei asigurate
  • asiguratul poate avea varsta cuprinsa între 16 şi 70 de ani
  • este diferita de asigurarea de viaţa şi acopera diverse riscuri de accidente precum şi riscul de deces, încheindu-se pe perioade mai scurte (de obicei un an sau chiar mai puţin)
  • contractantul poate fi persoana fizica sau juridica (angajatorul incheie asigurarea pentru angajatii companiei)
  • poate fi impusa prin lege, pentru anumite categorii de activitaţi, prin politica de protejare a angajaţilor unei firme a carei activitate presupune riscuri semnificative

2. Riscuri acoperite

  • accidente de circulaţie
  • accidente din practicarea sporturilor
  • accidente provocate de funcţionarea maşinilor, aparatelor, instalaţiilor
  • asfixiere prin emanaţie de gaze sau vapori, înec
  • prabuşiri de teren, fulger, trasnet, explozii
  • curentare, lovire, taiere, arsuri
  • accidente produse ca urmare a acţiunii armelor
  • atac al unei alte persoane
  • deces din accident
  • invaliditate permanenta din accident

3. Excluderi

  • accidente cauzate de starea de ebrietate a asiguratului
  • accidente cauzate de intoxicaţii ca urmare a abuzului de alcool
  • accidente cauzate de intoxicaţii ca urmare a abuzului de medicamente şi de droguri;
  • accidente produse datorita acţiunilor proprii delictuale, imprudente, neglijenţa
  • accidente prilejuite de orice forma de razboi, explozie atomica, contaminare, poluare, sinucidere, vatamari produse de acţiunile proprii ale asiguratului

4. Primele de asigurare

  • sunt diferite pentru barbaţi şi femei şi între diferite categorii ocupaţionale
  • acoperirea începe sa funcţioneze numai dupa o anumita perioada de aşteptare (3-6 luni)

5. Sumele asigurate platite pot fi:

  • sume forfetare (fixe): reprezentand o îndemnizaţie pe zi de spitalizare sau pentru intervenţii chirurgicale
  • compensaţii: compania de asigurare va plati in urma investigatiilor pe care asiguratul le va efectua, justificand aceste cheltuieli prin documente, inclusiv medicale

1. Ce este asigurarea obligatorie de locuinte?

Asigurarea obligatorie de locuinta (PAD) este gestionata de Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale (P.A.I.D) si este reglementata de Legea nr.260/2008.
PAD-ul acopera trei riscuri de baza: cutremur, inundatii (viitura) si alunecari de teren.

2. Tipuri de imobile:

  • tip A: structura din materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic (beton armat, metal/lemn sau cu pereti exteriori din piatra, caramida arsa etc.)
  • tip B: structura din materiale nesupuse unui tratament termic şi/sau chimic (chirpici, paianta etc.)

3. Suma asigurata:

  • 20.000 euro, pentru fiecare locuinţa de tip A
  • 10.000 euro, pentru fiecare locuinţa de tip B

4. Prima de asigurare (echivalent in lei la cursul BNR din ziua platii):

  • 20 euro, pentru suma de 20.000 de euro
  • 10 euro, pentru suma de 10.000 de euro

Nerespectarea obligaţiei de asigurare a locuinţelor constituie o contravenţie şi se sancţioneaza cu amenda de la 100 la 500 lei.

1. De ce ai nevoie de o Asigurare de Calatorie in strainatate?

Oriunde ai calatori in lume, Asigurarea de calatorie in strainatate iti asigura acces gratuit la serviciile medicale din tara respectiva, in caz de urgenta medicala.

2. Ce acopera o astfel de asigurare?

  • Asistenta medicala de urgenta
  • Cheltuieli medicale
  • Tratament dentar de urgenta
  • Costuri de spitalizare
  • Repatriere medicala
  • Repatriere funerara
  • Cheltuieli suplimentare în cazul spitalizarii asiguratului pe o perioada mai mare de 10 zile:
    • Vizita unei rude
    • Repatrierea minorilor
    • Convorbiri telefonice de urgenta

Toate serviciile sunt acoperite in limita sumelor asigurate.

1. Ce este asigurarea de sanatate?

Asigurarea de sanatate protejeaza financiar asiguratul impotriva eventualelor cheltuieli medicale ce pot aparea. Astfel, asiguratul beneficiaza de servicii medicale in mediul privat sau de stat, in functie de alegerea acestuia.

Pentru tratarea/investigatiile facute in clinicile private:
  • Decontarea se face automat de catre asigurator in conditiile in care clinica face parte din reteaua de parteneri (reteaua asiguratorilor poate cuprinde sute de clinici partenere pe teritoriul Romaniei)
  • Asiguratul primeste o indemnizatie in cazul in care tratarea/investigatiile au fost facute in afara clinicilor partenere. Aceasta indemnizatie se acorda in baza facturilor si a documentelor medicale justificative

2. Serviciile medicale includ:

  • Consultatii medicale ambulatorii din orice cauza (dintre urmatoarele specialitati):
    • Alergologie si Imunologie clinica
    • Boli Infectioase
    • Cardiologie
    • Chirurgie Generala
    • Chirurgie Cardiovasculara
    • Chirurgie Pediatrica
    • Chirurgie Toracica
    • Chirurgie Vasculara
    • Ortopedie Pediatrica
    • Neurochirurgie
    • Dermatologie
    • Diabet si Boli Metabolice
    • Endocrinologie
    • Gastroenterologie
    • Gastroenterologie
    • Hematologie
    • Medicina Interna
    • ORL(otorinolaringologie) - Ortopedie/Traumatologie - Pediatrie - Pneumoftiziologie – Reumatologie
    • Urologie
  • Analize medicale de laborator efectuate in ambulator:
    • Hematologie/Hemostaza/Coagulare
    • Biochimie (substrat/electroliti/ enzime)
    • Electroforeze
    • Imunologie umorala - Imunodozaje-markeri tumorali - Imunodozaje-markeri virali (infectiosi) - Imunodozaje-markeri endocrini – Microbiologie
    • Parazitologie
  • Investigatii medicale imagistice si explorari functionale efectuate in ambulator:
    • Tomografii Computerizate (CT cu sau fara substanta de contrast)
    • Ecografii (toate tipurile: 2D, 3D, 4D, Doppler etc.)
    • Radiografii (toate tipurile si orice incidenta)
    • Rezonanta magnetica nucleara (RMN cu sau fara substanta de contrast)
    • Mamografii
    • Endoscopii/ Colonoscopii/ Artroscopii
    • Osteodensitometrii
    • Arteriografii
    • Scintigrafii/ Urografii/ Histerosalpingografii / Cistografii etc
    • Electrocardiograme (EKG) de repaus si de effort de interpretare
    • Inregistrare holter EKG /TA cu interpretare
    • Electroencefalograme(EEG) cu interpretare
    • Electromiograme (EMG) cu interpretare
    • Audiometrie/ Audiograma/ Timpanometrie; -Oscilometrii
    • Probe functionale ventilatorii/ Spirometrii etc
  • Proceduri chirurgicale efectuate in ambulatoriu:
    • Punctii
    • Biopsii
    • Extractii de corpuri straine
    • Suture de plagi si microchirurgia traumatismelor
    • Electrochirurgia/ electrocauterizarea/ cauterizarea tumorilor cutanate/ leziunilor
    • Polipectomii
    • Toalete chirurgicale
    • Terapii chirurgicale in ambulatoriu
  • Spitalizare si interventii chirurgicale din orice cauza:
    • Cazarea asiguratului (si a insotitorului cand asiguratul este minor) mesele, consultatiile medicale, investigatiile medicale, interventiile chirurgicale
  • Recuperare medicala post-spitalizare din orice cauza:
    • Fizio-kinetoterapie
    • Electroterapie
    • Balneofizioterapie
    • Gimnastica medicala
  • Vaccinari Consultatii medicale la domiciliu – 2 consultatii/an de asigurare;
  • Posibilitatea atasarii unui Pachet de Sarcina.

1. De ce ai nevoie de o asigurare de viata, indiferent de varsta?

Asigurarile de viata sunt produse complexe, ce pot fi adaptate la nevoile fiecarei persoane, in functie de varsta, de situatia actuala si de obiectivele persoanei asigurate.

2. Ce obiective pot atinge achizitionand o asigurare de viata?

2.1 Protectia ta si a familiei tale

Scopul unei asigurari de viata este de a-ti proteja familia din punct de vedere financiar.
Stiati ca 92% dintre romani au o satisfactie financiara scazuta sau medie? Cu alte cuvinte, 92% dintre romani sunt predispusi a intra intr-un impas financiar temporar in cazul aparitiei unui eveniment ce va atrage cheltuieli neprevazute.
Astfel, asigurarile de viata te vor ajuta:
  • in cazul unui accident;
  • in cazul in care esti diagnisticat cu o boala grava;
  • in cazul in care ai fost spitalizat sau ai suferit interventii chirurgicale, fracturi ori arsuri;
  • daca ai intrat in incapacitate temporara de lucru;
  • sa economisesti, constituind astfel o baza financiara la care familia ta sa apeleze in caz de nevoie;

2.2 Asigurarea studiilor copiilor mei

Fiecare parinte isi doreste tot ce e mai bun pentru copilul lui. Din nefericire, ne este greu sa garantam 100% ca atunci cand copilul va creste, vom avea posibilitatea sa-l sustinem financiar pentru a-si alege in viata cariera care i se potriveste. Asigurarile de viata cu acumulare de capital pentru copii sunt produse sigure, ce garanteaza suportul financiar necesar copilului tau fie pentru completarea studiilor universitare, specializarea intr-un anumit domeniu sau chiar pentru demararea unei afaceri

2.3 Asigurarea unui nivel ridicat de trai la iesirea din activitate

Pensia ar trebui sa reprezinte cel mai lung concediu din viata noastra. Acum poti stabili tu care este varsta la care doresti sa te retragi din activitate si resursele de care vei avea nevoie pentru a te bucura din plin de viata.
Echipa noastra te va ajuta sa scapi de incertitudinea pensiei oferite de stat si sa iti planuiesti viitorul asa cum ti-l doresti!

2.4 Investirea capitalului propriu, cu risc scazut si randamente mai mari decat cele oferite de institutiile bancare